بحث در رابطه با تعویض پوزیسیون

ساخت وبلاگ

سلام دوستان
قبل از شروع مطلب من میخواستم یک نقد دوستانه به مدیر سایت یا مسئول مربوطه بکنم در را بطه با اشکالات فنی سایت. نمی دونم دلیل این مشکل اهمال کاریه یا دلایل اقتصادی. البته فرهنگ غلطی هم در استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت در کشور ما وجود داره اونهم اینه که عمده ی مردم از یک شبکه ی اجتماعی به یک شبکه ی اجتماعی دیگر کوچ می کنند و شاید دلایل متروکه شدن سایت و رها کردن اون همینه.
من دو شب پیش میخواستم همین مقاله رو بنویسم. از اونجایی که مطلب طولانی بود بعد از مدتی تحقیق و جمع اوری مطالب دائما صفحات دیگر رو باز می کردم تا مطالب رو جمع بندی کرده و اینجا در قالب یک پست بنویسم که طبق معمول بعد از کلی تایپ کردن و تحقیق بعد از کلیک روی گزینه ی ارسال ارور دقت کنید در سایت لاگین کرده باشید ظاهر شد و اینقدر عصبانی شدم که دیگه ادامه ندادم. با تمام تفاسیر تا مدتی که این مشکلات باقیست و من حتی امکان ادیت یا پاک کردن و اصلاح یک پست رو ندارم این مطلب اخرین نوشته ی اینجانب در سایت می باشد و تا زمانیکه چنین مشکلاتی وجود دارد مطلب جدیدی قرار نحواهم داد. البته به سایت مراجعه کرده و اگر سوالی یا پیغام فرستاده شده باشد پاسخگوی عزیزان خواهم بود...

بپردازیم به موضوع تعویض پوزیسیون:
تعویض پوزیسیون در دسته بندی جزو تکنیکهای دست چپ محسوب می شود. یادمه یکی از اساتید مشهور ویولن در مصاحبه ای گفته بود به تعویض پوزیسیون نه به چشم یک تکنیک بلکه به چشم لاینفک نوازندگی باید نگریست. مثال جالبی هم زده بودند که به عنوان مثال تنفس عضوی از بدن ما نیست اما عملی ضروری برای حیات. متاسفانه در ایران این تکنیک درست اموزش داده نمیشه. بچه ها حرکت افقی و عمودی انگشتان رو به درستی انجام نمیدن. من تا همینجای بحث یک نمونه ویدیو براتون قرار می دم که البته قبلا هم به این تمرین اشاره کرده بودم و گفته بودم که میتونید هر تمرینی که انجام میدید اعم از گام-قطعه-اتود, میتونید تعویض پوزیسیونها رو به این شکل تمرین کرده و انالیز کنید.
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ادامه ی همین اموزش هم در سایت violinmasterclass. com در قسمت left hand موجوده.
عملا ما 3 نوع تعویض پوزیسیون داریم:
1) حالت ساده : با همان انگشتی که در پوزیسیون پایه هستیم تغییر پوزیسیون انجام میدیم و بعد از تعویض پوزیسیون هم روی همان انگشت هستیم. مثلا روی سیم لا از پوزیسیون 1 به 3 انگشت اول از نت سی به ر میره.
2) حالت پیچیده یا معکوس(پوزیسیون میره بالا شماره ی انگشت کم میشه یا برعکس) : از انگشت کمتر مثلا انگشت اول به انگشت سوم در پوزیسیونی بالاتر میریم یا بالعکس.
3) حالت ترکیبی:از اسمش مشخصه!
دوستان ممکنه اسامی مانند تعویض پوزیسیون روسی یا مثلا تعویض پوزیسیون رومانتیک یا کلاسیک رو شنیده باشید. این اسامی گیجتون نکنه. تنها تفاوت در اینه که نسبت به تعویض ارشه در چه لحظه ای تغییر پوزیسیون انجام بدید. مثلا در موسیقی رومانتیک صدای گلیساندو میخواهیم شنیده بشه و معمولا از تعویض پوزیسیون complex یا پیچیده سعی می کنیم استفاده کنیم. اما به فرض در یک کنسرتوی کلاسیک مثل موتزارت در لحظه ی تعویض ارشه تغییر پوزیسیون انجام میدیم و دیگه همزمان با شروع ارشه ی جدید نت سر جاش قرار گرفته و صدای گلیساندو و تعویض انگشت شنیده نمیشه.
به غیر از بی نهایت اتود که داریم من میخوام همینجا چند مورد از منابعی که جداگانه فقط برای تمرین و اموزش تغییر پوزیسیون تالیف شدند رو نام ببرم و تمرین این موارد رو با برنامه ی منظم حتما توصیه می کنم.
1) Gaylord Yost : exercises for change of positions

2) Otakar Sevcik : op.8

3) Harvey Whistler : introducing the positions در دو جلد

نکته ی دیگری که میخواستم راجع بهش صحبت کنم تمرین اینه که در ایران بسیاری از اساتید این نظر رو دارند که چون ل ویولن دیر اموزش پوزیسیون رو شروع کرده نوازنده ها معمولا ضعیف هستند. بارها خودم در ارکسترهای مختلف دیدم که نوازنده حین اجرا به جای توجه به بیان صحیح وقتی به تعویض پوزیسیون می رسه لرز میگیره فشار سبابه رو روی ارشه کم می کنه که صدا شنیده نشه و بعد از یک تعویض پوزیسیون با دست و ارنج فقل شده با ویبراسیون نت رو جا می اندازه. یا حتی خیلیها گام هم با ویبراسیون تمرین می کنند.
من زیاد این نقد رو قبول ندارم برای اینکه هرچقدر هم ل ویولن دیر شروع کنه بالاخره یک عمر می خواهیم نوازندگی کنیم . در سالهای سال بعد چرا باید ضعیف باشیم؟
Leopold Auer تا جلد 5 در متدش حرفی از پوزیسیون نزده.
سوزوکی تا جلد 4 تغییر پوزیسیون رو شروع نمی کنه و...
به نظر من مشکل از نحوه ی اموزشه.
متاسفانه چون ارشیو کتب اموزشی در ایران ناقصه اکثرا هنرجوها فقط از گام نوازی عموما هریمالی و کارل فلش رو می شناسند. فلش که مخصوص فوق حرفه ای هاست. هریمالی هم متاسفانه سرسری تمرین می کنند و چیزی یاد نمی گیرند. دوستان دومین هدف از گام نوازی بعد از اینتوناسیون یاد گیری علم ادیت و انگشت گذاریه.
شما گام دو major رو میتونید از پوزیسیون 1 شروع کرده و 3-5... برید بالا میتونید هم از پوزیسیون دو روی سیم سل نت دو انگشت دوم شروع کنید.
در مکتب المان و چک استفاده از پوزیسیونهای زوج برای بالا رفتن پوزیسیون ممنوع بوده و ما معمولا گامها رو با یک سیستم انگشت گذاری یکسان تمرین می کنیم و خشنود و خرسند می گیم هریمالی رو تموم کردم! گام چیزی نیست که تموم بشه و برای نواختن یک گام فقط یک مدل انگشت گذاری وجود نداره. من در همین راستا میخوام کتاب گام نوازی رو به شما معرفی کنم که اصلا فکر نمی کنم در ایران شناخته شده باشه اما در امازون برای خرید موجوده.
کتاب scales and exercises اثر Eugene Yasaye) ایزائی) پوزیسیونهای زوج پوشش میده هم بخشی داره که تعویض پوزیسیونها رو کلا نگه داشته روی سیم می.
این مورد رو به این دلیل معرفی کردم چون بعضی هنرجویان حرفهایی می زنند مثل : پوزیسیونهای زوج سخته!
البته در متد جدید می گن اول پوزیسیون 3 و 5 اموزش داده بشه بعدا...
فعلا این موارد به ذهنم رسید که بنویسم. اگر سوالی بود برام پیغام بفرستید.

موفق باشید/

- - - Updated - - -

یک مورد دیگر هم توضیح بدم تحت عنوان تفاوت کتابهای قدیمی گام نوازی با متد های جدید تر

دوستان در دوران قدیم معتقد بودند بنا به دلایل موسیقایی و تغییر رنگ صوتی تا حد امکان تعویض سیم انجام ندهند و این برابر بود با انجام دادن گاها تعویض پوزیسیونهای خیلی بزرگ و توام با ریسک فالش شدم.
امروزه سیستم تغییر کرده. مثلا در گامهای گالامیان این قانون شکسته شده و ما بیشتر تعویض سیم داریم و تعویض پوزیسیون از همون سیم ر مثلا شروع میشه به تدریج تا به نت تونیک در اکتاو سوم(در یک گام 3 اکتاوی) روی سیم می برسیم. البته بسیاری از نوازنده های غربی شکی در تکنیکشون نیست اما از شنیدنشون لذتی هم نمی بریم برای همین ریزه کاریهاستو اینکه تکنیک خالص موزیسین نمی سازه.
هرچند که من با مغلطه ی احساس در ایران هم مخالفم و بیان صحیح رو در نوازندگی با چشمان بسته و صورت غمناک تفسیر نمی کنم.

- - - Updated - - -

یک مورد دیگر هم توضیح بدم تحت عنوان تفاوت کتابهای قدیمی گام نوازی با متد های جدید تر

دوستان در دوران قدیم معتقد بودند بنا به دلایل موسیقایی و تغییر رنگ صوتی تا حد امکان تعویض سیم انجام ندهند و این برابر بود با انجام دادن گاها تعویض پوزیسیونهای خیلی بزرگ و توام با ریسک فالش شدم.
امروزه سیستم تغییر کرده. مثلا در گامهای گالامیان این قانون شکسته شده و ما بیشتر تعویض سیم داریم و تعویض پوزیسیون از همون سیم ر مثلا شروع میشه به تدریج تا به نت تونیک در اکتاو سوم(در یک گام 3 اکتاوی) روی سیم می برسیم. البته بسیاری از نوازنده های غربی شکی در تکنیکشون نیست اما از شنیدنشون لذتی هم نمی بریم برای همین ریزه کاریهاستو اینکه تکنیک خالص موزیسین نمی سازه.
هرچند که من با مغلطه ی احساس در ایران هم مخالفم و بیان صحیح رو در نوازندگی با چشمان بسته و صورت غمناک تفسیر نمی کنم.

- - - Updated - - -

در رابطه با اون سیستم قدیم که گفتم به عنوان مثال گام لا مینور در 3 اکتاو در تمرین شماره ی 10 در کتاب هریمالی(دومین گام) رو نگاه کنید.
دومین ارپژ خودتون با ساز تست کنید ببینید چطوری انگشت چهارم رو می گیرید(نت لا روی سیم می) از پوزیسیون 6(انگشت اول نت ر) !
موفق باشید/

- - - Updated - - -

در رابطه با اون سیستم قدیم که گفتم به عنوان مثال گام لا مینور در 3 اکتاو در تمرین شماره ی 10 در کتاب هریمالی(دومین گام) رو نگاه کنید.
دومین ارپژ خودتون با ساز تست کنید ببینید چطوری انگشت چهارم رو می گیرید(نت لا روی سیم می) از پوزیسیون 6(انگشت اول نت ر) !
موفق باشید/

This article passed through the Full- - , .
Recommended article: The Guardian's Summary of Julian Assange's Interview Went Viral and Was Completely False.

نت آهنگ...
ما را در سایت نت آهنگ دنبال می کنید

برچسب : بحث رابطه العالم الاسلامي, نویسنده : محمد رضا جوادیان notahang بازدید : 613 تاريخ : جمعه 10 دی 1395 ساعت: 5:02